Behörigheter och info

Behörighetskrav

För att läsa om behörighetskraven gällande dig som vill studera på distans,
klicka här.

Hela webbadressen:
http://www.folkhogskola.nu/Om-folkhogskolan/Behorigheter/Behorighet-till-hogskolestudier/Behorigheter-genom-distansstudier/

 

 

Info

Använd länkarna för att bläddra till de olika styckena nedan. Du kan förstås även rulla sidan nedåt som vanligt.

1. Kursanmälan
2. Användarkonto
3. Problem att logga in?
4. Antagning
5. Antagningsbesked
6. Vad händer fram till kursstart?

 

 

1. Kursanmälan

 
För att du ska kunna anmäla dig till en kurs måste du ha ett användarkonto på denna webbplats. Om du inte har något användarkonto kan du klicka på "Skapa konto" i länkraden ovan.

Det finns olika sätt du kan anmäla dig till kurserna på:

a) Klicka på "Logga in" i länkraden ovan och ange ditt användarkontos login (e-postadress) och lösenord. När du är inloggad visas en meny till vänster. Klicka på länken "Anmäl dig till kurser" i den. Då visas en lista med de kurser du kan anmäla dig till den här terminen. Bocka för de kurser du vill läsa (max 7) och klicka på knappen "Skicka". Då får du skriva in motiveringar på varför du vill läsa just de kurserna. Klicka sedan på knappen "Skicka" så sänds dina anmälningar in.

b) Klicka på "Kursutbud" i länkraden ovan och välj en kurs du vill anmäla dig till. Då visas info om just den kursen. Längst ned på kursens infosida finns länken "Jag vill anmäla mig till kursen och har ett användarkonto sen tidigare". Klicka på den så får du ange en motivering på varför du vill läsa just den kursen. Där får du även ange ditt användarkontos login (din e-postadress) samt lösenord. Klicka på knappen "Skicka", så sänds din anmälan in.

Om du inte redan har något användarkonto finns där även länken "Jag vill anmäla mig till kursen och har inte gått någon kurs hos Nätbildarna tidigare". Då får du skapa ett konto och även ange en motivering på varför du vill läsa just den kursen. Avsluta med att klicka på knappen "Spara" så skapas ditt konto och din anmälan skickas in.

Observera att alla gamla konton har raderats under hösten 2012!

 

 

2. Användarkonto

[Upp]
Du loggar in med ditt användarkonto genom att klicka på "Logga in" i länkraden ovan. Då får du ange ditt kontos login (e-postadress) och lösenord. När du är inloggad visas en meny till vänster.

Högst upp står vilket konto som är inloggat.

Länken "Information om dina kurser" visar vilka kurser du anmält dig till och om du blivit antagen eller ej. Om det står att din anmälan inte är behandlad har inte kursledaren börjat anta sökanden ännu.

Länken "Anmäl dig till kurser" visar vilka kurser du fortfarande kan anmäla dig till denna termin. Om en kurs saknas i listan så har dess sista ansökningsdatum passerat. Om du vill läsa mer om en kurs som visas i listan kan du klicka på "Visa kurs" till höger om den kursen. Om du vill anmäla dig till en viss kurs i listan kan du bocka för dess ruta och sedan klicka på knappen "Skicka". Då får du ange en motivering på varför du vill läsa just den kursen. Sedan skickas din anmälan in.

Länken "Redigera ditt konto" låter dig ändra på ditt användarkontos uppgifter. Om du t ex flyttat kan du ange din nya adress här.

För att logga ut klickar du på "Logga ut" i länkraden ovan.

 

 

3. Problem att logga in?

[Upp]
När du ska logga in med ditt användarkonto på den här webbplatsen klickar du på "Logga in" i länkraden ovan. Då får du ange ditt kontos login (den e-postadress du angav när du skapade kontot) samt det lösenord du valde när du skapade kontot. Sedan klickar du på knappen så ska du loggas in.

Om du glömt ditt lösenord kan du Klicka här för att få ditt lösenord skickat till din e-postadress på nytt.

 

 

4. Antagning

[Upp]
Varje enskild kursanordnare är ansvarig för antagningarna till sina kurser. Om du har frågor om antagningarna till en viss kurs, gå in på den kursens infosida genom att klicka på "Kursutbud" i länkraden ovan. Där klickar du på den kurs du har funderingar kring. Då visas just den kursens infosida. Högst upp på den sidan hittar du kursledarens kontaktuppgifter.

I en del kurser antas sökande fortlöpande efter principen först till kvarn, i andra kurser antas deltagare först efter det att sista anmälningsdatum gått ut.

 

 

5. Antagningsbesked

[Upp]
Antagningsbesked inför kurserna skickas ut via e-post. Om du blir antagen till en kurs tackar du ja eller nej till den genom att klicka på länkarna i e-postmeddelandet. Observera att du inte kan tacka ja eller nej till en kurs genom att skriva ett svarsmeddelande till avsändaren natbildarna@svefi.net.

Det händer ibland att meddelanden inte når fram som tänkt. Därför rekommenderar vi att du regelbundet loggar in på ditt användarkonto (via länken "Logga in" i menyraden ovan) och, när du är inloggad, klickar på länken "Information om dina kurser" i menyn som då visas till vänster. Där kan du kontrollera statusen för din ansökan/anmälan.

 

 

6. Vad händer fram till kursstart?

[Upp]
När du tackat ja till kursen får du ett e-postmeddelande från kursledaren. Meddelandet innehåller information om vad som kommer att hända fram till kursstart. Kursledaren ser också till att du får det användarnamn och lösenord du behöver för att kunna logga in till de kursrum som används på nätet.

Observera att det användarnamn och lösenord du använder för att logga in på den här webbplatsen (www.natbildarna.nu) inte används för att logga in i kursrummen, det är två helt olika system.